Tisztelt Szülők!
Olyan helyzetbe kerültek Önök, gyerekeik és a pedagógusok, amiről sem tapasztalatunk, sem kidolgozott módszertanunk nincs. Az előttünk álló időszak legnagyobb vesztesei a gyerekek lehetnek, hiszen ők a legkiszolgáltatottabbak. Nekik van a legnagyobb szükségük az Önök segítségére. Megpróbáltam néhány praktikus tanácsot összeírni, amivel segíteni tudnak gyermekeiknek és maguknak is.
Hogyan segítsünk gyermekeinknek és magunknak megküzdeni a helyzettel:
- a gyerekek nem rendelkeznek pontos információkkal és élettapasztalattal ahhoz, hogy megérthessék, mi ez az egész. A helyzethez való hozzáállásuk a szüleik érzelmi állapotának függvényében alakul. Fokozottan figyelni kell arra, hogy milyen példát, milyen mintát mutatunk gyermekeinknek. Természetesen figyelembe kell venni, hogy nem szabad hazudni, a gyerek azt úgyis észreveszi. De ha a gyerek előtt beszélünk a helyzetről, akkor fókuszáljunk a megoldási módokra, a napi teendőkre és feladatokra. Vagyis ne arról beszéljünk, hogy milyen borzasztó a helyzet, egyre rosszabb lesz, semmi remény és a többi.
- beszélgessenek a gyerekekkel. A gyerekek a közösségi médiából sok információt szereznek, amiről egy átlagos szülőnek fogalma sincs. Ezért hasznos, ha időnként, akár két-három naponta megkérdezzük a gyereket, hogy mit tud, mit hallott. Ha elmondja, kérdezzük meg tőle, mit gondol ezekről a dolgokról, hogyan érinti őt mindez. Ezután célszerű azokról a dolgokról pontosítani az ismeretanyagát, amikről beszélt.
- saját lelkiállapotunkon is sokat segíthetünk, ha nem pörgetjük folyamatosan a közösségi oldalakat, hírportálokat. Maximum naponta kétszer tájékozódjunk az aktuális helyzetről. Ha folyamatosan nézzük az oldalakat, akkor csak magunkat stresszeljük.
- akik arra kényszerültek, hogy otthon kell maradniuk, készítsenek napirendet a napi teendőkről. Ez nem egy hosszú hétvége, vagy a nyári szünet. Nem szabad engedni, hogy csak sodródjunk, vagy üresjáratban pörögjünk.
- az otthoni tanulás miatt fokozottan kell felügyelni a gyereket, hogy tanuljon, az online kapott feladatokat megcsinálja. Ez most a szülő közvetlen felelőssége, hogy a gyerek ne maradjon le és tanuljon. Ellenőrizzék, hogy milyen feladatokat kapott a gyerek, megcsinálta-e és visszaküldte-e a tanárnak.
- a tanulás szüneteiben és a nap második felében figyeljenek arra, hogy mozogjon a gyerek, lehetőleg szabad levegőn. Érdemes a tanulási időszakokat is megszakítani rövidebb pihenőkkel.
- bármilyen problémájuk van a tanulással kapcsolatban, keressék a pedagógust, osztályfőnökök. Az új rendszert meg kell tanulnia mindenkinek.
- ha alsós gyermekük van, a tanulási idő alatt sokkal többet kell vele foglalkozni. Hagyják, hogy egyedül dolgozzon, de a szülői jelenlét, segítség elengedhetetlen.
Bármilyen kérdésük, problémájuk van, keressenek bizalommal.
Mátraházi Tibor
pszichológus
A digitális tanulásról az iskolapszichológus szemével